Pasaport Nasıl Alınır? Pasaport Yenileme İçin Gerekli Belgeler Nelerdir? (2023)

Pasaport Nasıl Alınır

Yurt dışı seyahat planlarınız var, ama pasaportunuz yok ya da vakti dolmak üzere. “Tatilin keyfi daha başlamadan kaçtı!” diye düşünüyor olabilirsiniz. Hemen telaşlanmayın. Bu yazımızda pasaport yenileme randevusu, pasaport için gerekli evraklar, 2023 pasaport ücretleri gibi pasaport almak için bilmeniz gerekenleri ele aldık. 

Pasaport Nasıl Alınır? Pasaport Yenileme İçin Gerekli Belgeler Nelerdir? (2023)

Pasaport Çeşitleri Neler?

Pasaport Çeşitleri Neler

Pasaport randevu detaylarına geçmeden önce pasaport çeşitlerine değinmekte fayda var. Pasaport için gerekli evrakların pasaport çeşitlerine göre değişiklik gösterdiğini de belirtelim.

  • Yeşil pasaport olarak bilinen hususi pasaport, belirli kademe ve kıdemdeki devlet memuru ve kamu çalışanlarına, eski TBMM çalışanlarına, belediye başkanlarına ve bu kişilerin aile bireylerine verilen pasaporttur. Birçok ülkeye vizesiz giriş yapma imkanı sağlar. Yeşil pasaport randevu talebi ve başvurusu sadece İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlüğüne yapılır.
  • Gri pasaport olarak bilinen hizmet pasaportu, devlet için görevli olarak yurt dışına gidecek ancak yeşil pasaporta sahip olmayan kişilere verilen pasaporttur. Görev süresi boyunca geçerlidir ve görev için gidilen ülkeye vizesiz olarak seyahat imkanı sağlar. Turistik amaçla yurt dışına çıkış imkanı yoktur. Yeşil pasaportla benzer şekilde gri pasaport randevu talebi ve başvurusu, Hizmet Damgalı Pasaport Başvuru Formu ile birlikte sadece İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlüğünce kabul edilir. 
  • Bordo pasaport olarak bilinen umuma mahsus pasaport ise Türk vatandaşı olup yurt dışına çıkma engeli olmayan herkesin bireysel turistik veya iş amaçlı olarak seyahat edebileceği pasaporttur. Bordo pasaport sahipleri, gidecekleri ülkenin vize şartlarına tabidir. Ancak 2023 itibarıyla Türk vatandaşlarının bordo pasaport ile 100’e yakın ülkeye vizesiz seyahat edebildiğini belirtelim. Daha detaylı bilgi almak isterseniz “Vizesiz Olarak Gidebileceğiniz Tüm Ülkeler (2023)” yazımıza göz atabilirsiniz.  

Pasaport çeşitlerini açıkladıktan sonra şimdi gelin, pasaport randevu detaylarına bakalım. 

Pasaport Randevu Nasıl Alınır?

Pasaport Randevu Nasıl Alınır

İlk kez pasaport başvurusu ya da pasaport yenileme randevu talebi, yurt içinde Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’ne ait https://randevu.nvi.gov.tr adresi üzerinden veya Alo 199 Çağrı Merkezinden yapılıyor. Yurt dışında pasaport randevusu ise dış temsilciliklerinden veya Alo 199 Çağrı Merkezi üzerinden alınıyor. Ancak uyaralım: Pasaport randevu günü gidemeyeceksiniz, pasaport randevu saatinizden en az yarım saat önceye kadar iptal etmeyi ihmal etmeyin. Aksi takdirde sonraki 15 gün boyunca yeni pasaport randevusu verilmediğini bilmenizde fayda var.

Pasaport Yenileme Nasıl Yapılır?

Pasaport Yenileme Nasıl Yapılır

Yukarıda pasaport çeşitlerini anlatırken belirttiğimiz gibi hususi ve hizmet pasaport randevusu ve başvuruları, İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlüklerine yapılırken umuma mahsus pasaport randevu ve başvurusu ise İl ve İlçe Nüfus Müdürlüklerine yapılır. 

Pasaport başvurusunu, adresinizin kayıtlı olduğu ilçe nüfus müdürlüğüne yapmanız gerekmez. Herhangi bir nüfus müdürlüğünden pasaport randevusu alabilirsiniz. 

Pasaport harcı ve defter bedelinin pasaport randevusu öncesinde vergi dairesi müdürlüklerine veya yetkili bankalara yatırılması gerekir. Ödeme makbuz veya dekontunu mutlaka saklayın. Sistem üzerinden ödeme yaptığınız görünse de herhangi bir aksilik olduğu takdirde başvuru sırasında dekontun yanınıza olmasında fayda var. 

Pasaportlarda süre uzatımı yapılmadığını, her başvuruda yeni pasaport düzenlendiğini de belirtelim. 

Adım Adım Pasaport Randevu Alımı ve Pasaport Başvurusu Nasıl Yapılır? 

Adım Adım Pasaport Başvurusu

  1. Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü web sitesi üzerindeki Pasaport Başvuru Randevusu sayfasına girin.
  2. “Yeni randevu” butonuna tıklayın ve açılan metni onaylayıp “devam et” butonuna tıklayın.
  3. Açılan sayfada pasaport türü seçip “devam et” butonuna tıklayın.
  4. İl ve ilçe seçin. Açılan listede “İlçe-En Erken Randevu Tarihi”ne göre seçim yapabilirsiniz.
  5. Sayfada gösterilen randevu alabileceğiniz kişilerin listesinden pasaport randevusu almak istediğiniz kişileri seçin.
  6. Açılan sayfada yazan bilgilerin doğruluğunu kontrol ettikten sonra randevu gün ve saatini seçip “ekle” butonuna basın.
  7. Ekranda “Randevunuz oluşturuldu” bildirimi çıktığında, pasaport randevu tarihiniz telefonunuza mesaj olarak gönderilir. 

Pasaport Başvurusu ve Pasaport Yenileme İçin Gerekli Evraklar Neler?

Pasaport Başvurusu Ve Yenileme İçin Gerekli Evraklar

Pasaport randevu aldıktan sonra çok geciktirmeden pasaport yenileme evraklarını toparlamanızda fayda var. Pasaport için gerekli belgeleri aşağıda listeledik. Ancak belirttiğimiz gibi pasaport çeşitlerine göre belgeler değişiklik gösteriyor ve ek belgeler de isteniyor. Bu nedenle pasaport randevunuza gitmeden önce https://www.nvi.gov.tr/pasaport adresinden ilk başvuru ve pasaport yenileme evrakları listesini mutlaka kontrol edin. En genel haliyle pasaport için gerekli evraklar şöyle:

  • Geçerli bir Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Kartı veya Geçici Kimlik Belgesi
  • Son 6 ay içerisinde çekilmiş 1 adet biyometrik fotoğraf
  • Öğrenci belgesi (Yurt dışında okuyanlar için. Ancak yurt içinde okuyanlar turkiye.gov.tr web adresinde öğrenci olarak görünmüyorsa onların da öğrenci belgesi ibraz etmesi gerekiyor.) 
  • Daha önce alınmış geçerli/geçersiz tüm pasaportlar 
  • Değerli kağıt bedelinin ve pasaport harcının ödenmiş olması
  • 18 yaş altı veya kısıtlılar için veli, vasi veya kayyum kararı ve muvafakat belgesi
  • Hususi ve hizmet pasaport başvurularında kişinin çalıştığı kurumdan alacağı tam olarak doldurulmuş pasaport talep formu (Bu formların elektronik ortamda doldurulması gerekiyor. Doldurulduktan sonra 60 gün süre ile geçerli olduklarını da belirtelim.)
  • İlk kez pasaport başvurusunda bulunacak kamu emeklisi veya işinden istifa eden kişi için eski çalıştığı kurumdan emekli olduğuna/istifa ettiğine dair ıslak imzalı ve mühürlü, emekli olduğu/istifa ettiği zamandaki kadro derecesini ve unvanını belirten yazı

2023 Pasaport Ücretleri Ne kadar? 

2023 Pasaport Ücretleri Ne Kadar

Pasaport için gerekli evraklar listesinin önemli bir maddesi de pasaport ücretlerinin ödenmiş olması. Pasaport randevusu için gittiğinizde pasaport ücretlerini önceden ödemiş olmanız gerekiyor. Tabii en çok merak edilen konular arasında 10 yıllık pasaport ücreti 2023 de yer alıyor. Güncel pasaport fiyatlarını öğrenmek isteyenler için aşağıda pasaport yenileme ücreti 2023 bilgilerini paylaşıyoruz. 

Bu miktarların 2023 yılı için geçerli olduğunun altını çizelim. Pasaport ücretleri ocak ayından itibaren geçerli olacak şekilde Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından her yıl için yeniden belirleniyor.

Harç bedelinin sadece bordo pasaportlar için geçerli olduğunu da bilmenizde fayda var. Yeşil ve gri pasaportlar harç bedelinden muaf tutulduğu için sadece defter ücreti ödenmesi yeterli. 

Süre      Harç Bedeli     Defter Bedeli    Toplam        

6 Ay         1.034,55 TL      501,00 TL      1.535,55 TL

1 Yıl         1.512,45 TL     501,00 TL        2.013,45 TL

2 Yıl         2.469,15 TL     501,00 TL       2.970,15 TL

3 Yıl         3.507,75 TL     501,00 TL       4.008,75 TL

4-10 Yıl    4.943,25 TL     501,00 TL      5.444,25 TL

Pasaport Ücretleri Nereye Ödeniyor?

Pasaport Ücretleri Nereye Ödeniyor

Pasaport yenileme randevusu öncesi pasaport defter ve harç bedelini vergi dairesi müdürlükleri, PTT şubeleri, anlaşmalı bankalar veya Gelir İdaresi Başkanlığına ait https://ivd.gib.gov.tr internet adresi üzerinden ödeyebilirsiniz.

  • https://ivd.gib.gov.tr adresine giriş yaptıktan sonra “Harç ve Değerli Kağıt Bedeli Ödeme” butonu üzerine tıklayın.
  • Açılan sayfada ödemesi yapılacak evrak türünü seçin.
  • Bir sonraki sayfada istenilen verileri girin. 
  • Ödeme için sayfada listelenen herhangi bir vergi dairesini seçmeniz yeterli. Ancak gerekli durumlarda iade veya mahsup işlemlerinin bu vergi dairesi veya mal müdürlüğü tarafından yapılacağı aklınızda olsun. Bu nedenle ikametgah veya iş yerinize yakın olanı seçmeniz kolaylık sağlayabilir. 

Pasaport Nereden Teslim Alınır?

Pasaport randevusu sonrası başvurusu onaylanan ve basılan pasaportlar PTT kargo ile belirttiğiniz adrese ulaştırılır. Pasaport teslimi için kargo geldiğinde adreste bulunmama ihtimaline karşı başvuru sırasında teslimat için sizinle aynı adreste bulunan ikinci bir kişinin ismini vermeyi unutmayın. Bunu atlasanız bile teslimat sırasında adreste bulunmamanız durumunda PTT kargo şubesine gidip teslim alma imkanınız mevcut. 

Sorunsuz bir şekilde pasaport yenileme randevu işlemlerinizi ve pasaport başvurunuzu gerçekleştirmenizi diliyoruz. Pasaportunuz gelene kadar tatil öncesi hazırlıklarınız için “Tatile Gitmeden Önce Evde Yapılması Gerekenler” yazımızı okuyabilirsiniz. Ayrıca ihtiyacınız varsa valiz modelleri ve fiyatları için de Koçtaş’ı ziyaret edebilirsiniz.

Pasaport Nasıl Alınır? Pasaport Yenileme İçin Gerekli Belgeler Nelerdir? (2023)